به نام خداوند بخشنده و مهربان
سلام خدمت دوستان عزیز و هموطنان گرامی!
با قسمت دوم آموزش C# در خدمت شما دوستان عزیز هستم. پس با ما همراه باشید!
الگوی یک برنامه ساده به زبان #C
یک برنامه کاربردی نوشته شده به زبان # ،Cشامل مجموعه ای از کلاس ها است که هر یک از آنها نیز شامل تعدادی متد هستند. اما در یک برنامه ساده مانند برنامه ی جلسه قبل، تنها یک کلاس وجود دارد که در آن نیز فقط یک متد به نام ( ) Mainتعریف می شود که نقطه آغاز اجرای برنامه است و الگوریتم خود را با رعایت قوانین زبان # Cدر آن می نویسیم. الگو یا ساختارکلی یک برنامه ساده به زبان # Cدر زیر آمده است. الگوی زیر را به خاطر بسپارید.
class یک نام دلخواه
{
()static void Main
{
دستورات مربوط به انجام یک کار
}
}
کلاس ( (classچیست؟
کلاس یک مفهوم اساسی در برنامه نویسی شی گرا است که بعدا به تفصیل درباره آن بحث می کنیم. در اینجا اگر بخواهیم به طور ساده در مورد معنی و مفهوم کلاس صحبت کنیم، باید بگوییم که کلاس به عنوان یک قالب یا الگویی می باشد که در آن داده هایی تعریف می شود. این داده ها مربوط به یک موضوع است و عملیاتی که می توان بر روی آنها انجام داد. در زبان # Cگنجینه ای از کلاس های مختلف و کاربردی، از قبل تعریف شده و آماده وجود دارد که برنامه نویس کافی است آنها را بشناسد و در برنامه استفاده نماید. Consoleیک کلاس آماده در زبان # Cاست که عملیات مختلف ورودی و یا خروجی (بر روی صفحه نمایش و یا صفحه کلید) در آن تعریف شده است.
نحوه تعریف کلاس:
در زبان # Cاین امکان برای برنامه نویس فراهم است که کلاس جدیدی را تعریف کند.همان طور که در زیر مشاهده می کنید از کلمه کلیدی classبرای تعریف و مشخص کردن یک کلاس جدید استفاده می شود. در جلوی کلمه ،classیک نام دلخواه ذکر می گرددکه نام کلاس است. مانند WelcomeToCSharp
class نام کلاس
{
تعریف داده ها
و عملیات بر روی آنها
}
نکته:
نام یک کلاس به وسیله برنامه نویس نام گذاری می شود. سعی کنید یک نام با معنی و مطابق با کار برنامه انتخاب کنید. ممکن است این نام از چند کلمه تشکیل شده باشد. بین کلمات نباید فاصله بگذارید ولی برای این که خواندن نام به راحتی انجام شود و تشخیص کلمات آسان باشد، از روش پاسکال استفاده کنید که در آن، اولین حرف هر کلمه با حرف بزرگ نوشته می شود.
متد چیست؟
همان طور که گفته شد در داخل کلاس، عملیات بر روی داده ها و یا الگوریتم انجام یک کار تعریف می شود. متد مجموع های از دستورات است که برای انجام یک کار لازم است. هر متد مطابق با عملکردش نام گذاری می شود و همچنین دارای یک جفت پرانتز باز و بسته است که در آن ممکن است ورودی هایی ذکر شود که برای انجام کار لازم است.
در برنامه های زبان # ،Cممکن است متدهای زیادی تعریف و یا مورد استفاده قرارگیرند، اما حتماً باید متدی به نام () Mainتعریف شده باشد که نقطه آغاز اجرای برنامه است و اجرای یک برنامه از اولین دستور داخل آن شروع می شود.
کلمات staticو voidدر قالب کلی متد () Mainویژگی های متد را مشخص می کنند که درآینده با آن آشنا می شویم.
قالب کلی متد ( )Main به صورت زیر است
()static void Main
{
; دستور شماره 1
; دستور شماره 2
; دستور شماره 3
ادامه دستورات
}
فعلا ما مانند برنامه جلسه قبل، فقط به تعریف متد () Mainمی پردازیم و از متدهای آماده در زبان # Cاستفاده خواهیم کرد.
استفاده از متدهای آماده:
تعداد زیادی متد در کلاس های آماده زبان #C وجود دارد که هر یک از آنها، برای انجام کاری در نظر گرفته شده است. مثلا متد () WriteLineاز کلاس Consoleبرای نشان دادن پیام روی صفحه نمایش در نظر گرفته شده است که در برنامه جلسه قبل از آن استفاده کردیم:
System.Console.WriteLine ("Welcome To C#!");
همان طور که برای آدرس دادن منزل خود به دیگران، نام منطقه، خیابان، کوچه و شماره پلاک را ذکر می کنید، برای استفاده از یک متد نیز باید نام فضا یا حوزه، نام کلاس و سپس نام متد را مشخص کنید و برای جدا کردن آنها از یکدیگر، علامت نقطه بین آنها قرار دهید
نام متد. نام کلاس . فضای نامی
به این ترتیب برای استفاده از متد () WriteLineدر برنامه جلسه قبل مشاهده می کنید که فضای نامی System و نام کلاس Consoleو در آخر نام متد نوشته شده است که با علامت نقطه از یکدیگر جدا شده اند.متدهای دیگری نیز در کلاس Consoleوجود دارد که در این فصل با برخی از آنها آشنا می شوید.
برنامه زیر برای نمایش دو پیام بر روی صفحه نوشته شده است:
class WelcomeToCSharp
{
static void Main()
{
System.Console.WriteLine ("Welcome To C#!");
// Insert a blank line
System.Console.WriteLine ();
System.Console.WriteLine ("This is my first program.");
}
}
برنامه بالا مانند برنامه جلسه قبل است با این تفاوت که سه خط دیگر به متد () Mainاضافه شده است.
خط دوم این برنامه فقط یک توضیح (Comment) برای خواننده برنامه می باشد و توضیح می دهد که خط بعدی برنامه چه عملی را انجام می دهد. نشانه توضیحات علامت // (دو بار کلید /) است و مترجم با دیدن این علامت متوجه می شود که این خط یک توضیح است؛ بنابراین آن را به زبان ماشین ترجمه نمی کند.
خط سوم یک دستور اجرایی است:
System.Console.WriteLine ();
در این خط از متد ( ) WriteLineاستفاده شده است با این تفاوت که داخل پرانتز، خالی است. اجرای این دستور سبب می شود که روی صفحه نمایش یک سطر خالی ایجاد شود. دستور آخر، پیام . This is my first programرا روی صفحه نمایش نشان می دهد.
با توجه به برنامه بالا، پیامی را که می خواهید نمایش داده شود باید بین علامت های نقل قول " " قرار دهید. برای مثال اگر اسم شما Mohammadاست و بخواهید روی صفحه نشان داده شود، باید به صورت زیر بنویسید:
System.Console.WriteLine ("Mohammad");
اگر بخواهید نام و نام خانوادگی خود را در دو سطر، نمایش دهید، در اینصورت می توانید دو بار از متد () WriteLineاستفاده کنید. مثلا برای نمایش '' '' Mohammadو '' ''Ghasemiچنین می نویسیم:
System.Console.WriteLine ("Mohammad");
System.Console.WriteLine ("Ghasemi");
حروف، علامت ها و عبارتی که ما بین علامت های نقل قول نوشته می شود را رشته (String) می نامند.این حروف می تواند فارسی، انگلیسی یا به هر زبانی باشد. مانند نام '' ''Mohammadو یا یک رمز عبور "Ali2016" هر یک از حروف و علامت ها را نیز یک کاراکتر (Character) می نامند. برای مثال Mohammadاز 8 کاراکتر و رمز عبور Ali2016 از 7 کاراکتر تشکیل شده است. چنانچه فاصله در رشته وجود داشته باشد، فاصله نیز یک کاراکتر محسوب می شود.
نکته
برای درج توضیحات در برنامه، اگر یک خط باشد از علامت // و چنانچه چند
خط باشد از علامت /٭ توضیحات ٭/ استفاده کنید:
// Display a greeting message
/* 4102ــ70ــ50 : FileName: welcome.cs ... Date
Display a greeting message */
خوب این قسمت هم به پایان رسید!
این مجموعه آموزش از کتاب درسی برنامه سازی 1 رونوشت شده است!
امیدوارم مفید بوده باشه!
فعلا، یا علی مدد...!