به نام خداوند بخشنده و مهربان

سلام خدمت دوستان عزیز و هموطنان گرامی!

با قسمت دوم آموزش C# در خدمت شما دوستان عزیز هستم. پس با ما همراه باشید!

الگوی یک برنامه ساده به زبان #‪C‬‬
‫یک برنامه کاربردی نوشته شده به زبان #‪ ،C‬شامل مجموعه ای از کلاس ها است که هر یک از ‫آنها نیز شامل تعدادی متد هستند. اما در یک برنامه ساده مانند برنامه ی جلسه قبل، تنها یک کلاس وجود دارد‬ ‫که در آن نیز فقط یک متد به نام ( )‪ Main‬تعریف می شود که نقطه آغاز اجرای برنامه است و الگوریتم‬ ‫خود را با رعایت قوانین زبان #‪ C‬در آن می نویسیم. الگو یا ساختارکلی یک برنامه ساده به زبان #‪ C‬در‬ ‫زیر آمده است. الگوی زیر را به خاطر بسپارید.‬

class‬‬ یک نام دلخواه
{
‫()‪static void Main‬‬
{
‫دستورات مربوط به انجام یک کار‬
}
}

 

کلاس (‪ (class‬چیست؟‬
‫کلاس یک مفهوم اساسی در برنامه نویسی شی گرا است که بعدا به تفصیل‬ درباره آن ‫بحث می کنیم. در اینجا اگر بخواهیم به طور ساده در مورد معنی و مفهوم کلاس صحبت کنیم، باید‬ ‫بگوییم که کلاس به عنوان یک قالب یا الگویی می باشد که در آن داده هایی تعریف می شود. این داده ها‬ ‫مربوط به یک موضوع است و عملیاتی که می توان بر روی آنها انجام داد. در زبان #‪ C‬گنجینه ای از‬ ‫کلاس های مختلف و کاربردی، از قبل تعریف شده و آماده وجود دارد که برنامه نویس کافی است آنها‬ ‫را بشناسد و در برنامه استفاده نماید. ‪ Console‬یک کلاس آماده در زبان #‪ C‬است که عملیات مختلف‬ ‫ورودی و یا خروجی (بر روی صفحه نمایش و یا صفحه کلید) در آن تعریف شده است.‬

نحوه تعریف کلاس:

در زبان #‪ C‬این امکان برای برنامه نویس فراهم است که‬ ‫کلاس جدیدی را تعریف کند.همان طور که در زیر مشاهده می کنید از کلمه کلیدی ‪ class‬برای تعریف و‬ ‫مشخص کردن یک کلاس جدید استفاده می شود. در جلوی کلمه ‪ ،class‬یک نام دلخواه ذکر می گردد‬‫که نام کلاس است. مانند ‪WelcomeToCSharp‬‬

class‬‬ نام کلاس
{
     ‫تعریف داده ها‬
     ‫و عملیات بر روی آنها‬
}

‫نکته‬: 

نام یک کلاس به وسیله برنامه نویس نام گذاری می شود. سعی کنید ‫یک نام با معنی و مطابق با کار برنامه انتخاب کنید. ممکن است این نام از چند کلمه تشکیل‬ ‫شده باشد. بین کلمات نباید فاصله بگذارید ولی برای این که خواندن نام به راحتی انجام شود‬ ‫و تشخیص کلمات آسان باشد، از روش پاسکال استفاده کنید که در آن، اولین حرف هر کلمه‬ ‫با حرف بزرگ نوشته می شود.‬


متد چیست؟‬
‫همان طور که گفته شد در داخل کلاس، عملیات بر روی داده ها و یا الگوریتم انجام یک کار‬ ‫تعریف می شود. متد مجموع های از دستورات است که برای انجام یک کار لازم است. هر متد مطابق‬ ‫با عملکردش نام گذاری می شود و همچنین دارای یک جفت پرانتز باز و بسته است که در آن ممکن‬ ‫است ورودی هایی ذکر شود که برای انجام کار لازم است.‬

‫در برنامه های زبان #‪ ،C‬ممکن است متدهای زیادی تعریف و یا مورد استفاده قرارگیرند، اما‬ ‫حتماً باید متدی به نام ()‪ Main‬تعریف شده باشد که نقطه آغاز اجرای برنامه است و اجرای یک برنامه‬ ‫از اولین دستور داخل آن شروع می شود.‬
‫کلمات ‪ static‬و ‪ void‬در قالب کلی متد ()‪ Main‬ویژگی های متد را مشخص می کنند که در‬آینده با آن آشنا می شویم.‬

‫قالب کلی متد ( )‪Main‬‬ به صورت زیر است

‫()‪static void Main‬‬
{
‫; دستور شماره 1‬
‫; دستور شماره 2‬
‫; دستور شماره 3‬

‫ادامه دستورات‬
}

 

‫فعلا ما مانند برنامه جلسه قبل، فقط به تعریف متد ()‪ Main‬می پردازیم و از متدهای آماده در‬ ‫زبان #‪ C‬استفاده خواهیم کرد.‬

استفاده از متدهای آماده:

تعداد زیادی متد در کلاس های آماده زبان #‪C‬‬ ‫وجود دارد که هر یک از آنها، برای انجام کاری در نظر گرفته شده است. مثلا متد ()‪ WriteLine‬از‬ ‫کلاس ‪ Console‬برای نشان دادن پیام روی صفحه نمایش در نظر گرفته شده است که در برنامه جلسه قبل ‫از آن استفاده کردیم:‬

System.Console.WriteLine ("Welcome To C#!");

‫همان طور که برای آدرس دادن منزل خود به دیگران، نام منطقه، خیابان، کوچه و شماره پلاک‬ ‫را ذکر می کنید، برای استفاده از یک متد نیز باید نام فضا یا حوزه، نام کلاس و سپس نام متد را‬ ‫مشخص کنید و برای جدا کردن آنها از یکدیگر، علامت نقطه بین آنها قرار دهید

  نام متد. نام کلاس .‬ ‫فضای نامی

‫به این ترتیب برای استفاده از متد ()‪ WriteLine‬در برنامه جلسه قبل مشاهده می کنید که فضای‬ ‫نامی System ‬و نام کلاس ‪ Console‬و در آخر نام متد نوشته شده است که با علامت نقطه از یکدیگر‬ ‫جدا شده اند.متدهای دیگری نیز در کلاس ‪ Console‬وجود دارد که در این فصل با برخی از آنها آشنا‬ ‫می شوید.‬
‫برنامه زیر برای نمایش دو پیام بر روی صفحه نوشته شده است:‬

class WelcomeToCSharp 
{
 static void Main()
      {  
      System.Console.WriteLine ("Welcome To C#!");
      // Insert a blank line 
      System.Console.WriteLine ();
      System.Console.WriteLine ("This is my first program.");
      } 
}


‫برنامه بالا مانند برنامه جلسه قبل است با این تفاوت که سه خط دیگر به متد ()‪ Main‬اضافه شده است.‬
‫خط دوم این برنامه فقط یک توضیح (Comment‬‬) برای خواننده برنامه می باشد و توضیح می دهد که خط‬ ‫بعدی برنامه چه عملی را انجام می دهد. نشانه توضیحات علامت // (دو بار کلید /) است و مترجم با‬ ‫دیدن این علامت متوجه می شود که این خط یک توضیح است؛ بنابراین آن را به زبان ماشین ترجمه‬ ‫نمی کند.‬

‫خط سوم یک دستور اجرایی است:‬

 System.Console.WriteLine ();

در این خط از متد ( ) ‪ WriteLine‬استفاده شده است با این تفاوت که داخل پرانتز، خالی‬ ‫است. اجرای این دستور سبب می شود که روی صفحه نمایش یک سطر خالی ایجاد شود. دستور‬ ‫آخر، پیام .‪ This is my first program‬را روی صفحه نمایش نشان می دهد.‬
‫با توجه به برنامه بالا، پیامی را که می خواهید نمایش داده شود باید بین علامت های نقل قول‬ ‫" " قرار دهید. برای مثال اگر اسم شما ‪ Mohammad‬است و بخواهید روی صفحه نشان داده شود،‬ ‫باید به صورت زیر بنویسید:‬

 System.Console.WriteLine ("Mohammad");

‫اگر بخواهید نام و نام خانوادگی خود را در دو سطر، نمایش دهید، در اینصورت می توانید دو بار از‬ ‫متد ()‪ WriteLine‬استفاده کنید. مثلا برای نمایش ''‪ '' Mohammad‬و '' ‪ ''Ghasemi‬چنین می نویسیم:‬

 System.Console.WriteLine ("Mohammad");
 System.Console.WriteLine ("Ghasemi");

‫حروف، علامت ها و عبارتی که ما بین علامت های نقل قول نوشته می شود را رشته (String‬) می نامند.‬‫این حروف می تواند فارسی، انگلیسی یا به هر زبانی باشد. مانند نام '' ‪ ''Mohammad‬و یا یک رمز‬ ‫عبور "Ali2016" هر یک از حروف و علامت ها را نیز یک کاراکتر (Character‬) می نامند. برای مثال‬ ‫‪ Mohammad‬از 8 کاراکتر و رمز عبور Ali2016 ‬از 7 کاراکتر تشکیل شده است. چنانچه‬ ‫فاصله در رشته وجود داشته باشد، فاصله نیز یک کاراکتر محسوب می شود.‬

نکته‬

برای درج توضیحات در برنامه، اگر یک خط باشد از علامت // و چنانچه چند‬
‫خط باشد از علامت /٭ توضیحات ٭/ استفاده کنید:‬

‫‪// Display a greeting message‬‬
/* ‫4102ــ70ــ50 : ‪FileName: welcome.cs ... Date‬‬
‫‪Display a greeting message‬‬ */

خوب این قسمت هم به پایان رسید!

این مجموعه آموزش از کتاب درسی برنامه سازی 1 رونوشت شده است!

امیدوارم مفید بوده باشه! 

فعلا، یا علی مدد...!