به نام خداوند بخشنده و مهربان!

سلام دوستان عزیر و هم میهنان گرامی!

اینبار تصمیم گرفتم کمی به سراغ گرافیک و نرم افزار های شرکت Adobe بریم و کمی در گرافیک قدم بزنیم! به همین مناسبت تصمیم گرفتم اولین آموزش رو، آموزش طراحی پوستر سینما با ایلوستریتور قرار بدم! امیدوارم بپسندید!

» آموزش تا قسمت سطل ذرت اضافه شد «

خوب به امید خدا کار رو شروع میکنیم!

ما میخوایم تصویر زیر رو بسازیم! پس خوب بهش توجه کنید!

ایلوستریتور

 

شاید سخت به نظر برسه! اما شدنیه! undecided پس کمربند ها رو ببندید و ایلستریتور رو باز کنید تا کار رو به امید خدا شروع کنیم!

 

» ساخت عینک سه بعدی بوسیله اشکال اولیه

مرحله اول

خوب برای شروع بوسیله ابزار Rectangle Tool (M) یک مربع مستطیل بسازید و اونو با یک گرادینت ساده از خاکستری به یک خاکستری روشن پر کنید! حالا ابزار Rounded Rectangle Tool رو بگیرید و یک شکل دیگه بالای شکلی اولی اضافه کنید اینکار رو برای ساخت شیشه انجام میدیم! خوب رنگش رو هم مثله قبلیه با یه گرادینت ساده از آبی تیره تا آبی روشن پر کنید!

ایلستریتور

مرحله دوم

خوب تو این محله باید یک لبه برای شیشه عینک درست کنیم! برای اینکه عینک بتونه روی بینی قرار بگیره! برای اینکار یه دایره بوسیله ی ابزار Ellipse Tool (L) بسازید و اونو در سمت پایین قسمت راست (جنوب شرقی undecided) قرار بدید! حالا هر دو شیء رو انتخاب کنید و از طریق پنل Pathfinder گزینه Minus Front رو بزنید تا شکل ما بوجود بیاد!

ایلستریتور

مرحله سوم

خوب داریم کم کم امیدوار میشیم! kiss حالا قسمت اول عینک درست شد! الان باید شیشه دومش رو درست کنیم! بنابراین روی ابزار Reflect Tool (O) تا صفحه مربوطه باز بشه! ما میخوایم شیشه دوم قرینه شیشه اول باشه بنابراین توی پنجره مربوطه گزینه Vertical رو انتخاب میکنیم و در آخر روی گزینه Copy کلیک میکنیم!قسمت دوم عینک ساخته میشه! حالا برای اینکه یه عینک سه بعدی جالب درست کنیم رنگش رو از آبی به قرمز تغییر میدیم!

ایلستریتور

مرحله چهارم

خوب تو مرحله چهارم نوبت به ساخت دسته ها میرسه!

برای اینکار اول یه مستطیل بسازید و یک مستطیل دیگه هم بسازید البته این مستطیل دومیه رو باید کمی گوشش رو گرد کنید و اونو روی مربع اولیه قرار بدید! (به شکل زیر نگاه کنید دقیقا متوجه میشید که من چی میگم!). بعد مثل مراحل قبل از پنل  Pathfinder گزینه Minus Front رو بزنید تا مستطیل اولیه بریده بشه!

یکی از لنگر های پایینی رو با ابزار Direct Selection Tool (A) انتخاب کنید و کمی به سمت راست بکشید. در نهایت برای گرد کردن خود دسته عینک شیء مورد نظر رو انتخاب کنید و به Effect > Stylize > Round Corners بروید و مقدار Corner Radius را روی 1 یا 2 تنظیم کنید! 

ایلوستریتور

مرحله پنجم

خوب توی این مرحله باید به دسته عینک یه ویژگی ای بدیم که پرسپکتیو بشه! یعنی سه بعدی به نظر برسه!برای اینکار به Object > Envelope Distort > Make with Mesh بروید و هر دو قسمت Rows و Columns را روی 1 تنظیم کنید!

مرحله ششم

در نهایت دسته عینک رو کنار شیشه عینک قرار بدید و با استفاده از لنگر اونو مثل شکل زیر خم کنید! (نمیخواد زیاد گیر بدید و حتما خود خود شکل زیر بشه! هرچی درست کردی قبوله)

مرحله هفتم

دسته دوم رو به اونور عینک اضافه کنید و در نهایت برای اینکه هر دو یکی بشن از پنل Pathfinder گزینه Unite رو انتخاب کنید!

 

مرحله هشتم

بیاید کمی حالت سه بعدی بیشتری به عینک بدیم! برای اینکار ابتدا خود عینک رو انتخاب کنید ( نه دسته هاش) و بعد دو بار کپی کنید و در جلو قرار بدید (Control-C > Control-F) کپی بالایی رو کمی به سمت پایین ببرید و سپس و از بوسیله پنل Pathfinder گزینه Minus Front را بزنید تا قسمت بالایی پاک شود و فقط قسمت کوچکی از کپی باقی بماند! اون قسمت باقی مونده رو با رنگ سفید پر کنید!

 

بقیه قسمت های عینک رو هم مثل شکل زیر از طریق روش بالا درست کنید تا حالت سه بعدی ملایم تری بوجود بیاید!

 

مرحله نهم

خوب حالا بیاید و تا کمی بازتاب به شیشه عینکمون بدیم! برای اینکار بوسیله ابزار Rectangle Tool (M)  چندتا خط رسم کنید (مثل شکل زیر) بعد همرو با هم با کلید Control-8 بچسبونید یعنی همه رو یکی کنید! اونو 45 درجه بچرخونید و اونو روی شیشه عینک بزارید. قسمت های بیرون زده از روی شیشه رو ببرید! (به روش های قبلی) و اون ها رو با رنگ های قرمز تیره و آبی پر رنگ پر کنید! در نهایت در پنل Transparency قسمت Blending Mode را روی Screen قرار هید تا کمی شفاف تر شود!

همچنین میتوانید دوتا دایره بالای شیشه ها اضافه کنبد به شکل زیر ( و به روش بالا)

 

» ساخت سطل ذرت بو داده

خوب توی این قسمت میخوایم سطل پف فیل رو درست کنیم! به هرحال توی سینما که باید یه چیزی بخوریم! undecided خوب این قسمت هم به امید خدا شروع میکنیم!

 

مرحله اول

خوب مثه همیشه یک مسطیل درست کنید. ولی این بار پایینش رو کمی باریکتر کنید! برای اینکار مثل قبل لنگر ها رو بگیرید و به هم نزدیک کنید.

حالا برای اینکه به سطلمون قوس بدیم و کمی حلت سه بعدی بهتری بهش ببخشیم به قسمت  Object > Path > Add Anchor Points بروید. اینکار رو برای ساخت لنگر بیشتر انجام میدیم! خوب حالا یکی از لنگر های پایینی که وسط سطل هست رو انتخاب کنید و اونو به وسیله ی Convert Anchor Point Tool (Shift-C) صاف کنید و کمی به سمت پایین بکشید تا حالت قوسی به سطل بدهیم!

 

 

مرحله دوم

خوب با ابزار Rounded Rectangle Tool یک مسطیل گرد بسازید! و اونو بالای سطل قرار بدید و رنگش رو قرمز تیره کنید. یک کپی از سطل بگیرید و اونو کمی پایین بکشید و با ابزار Minus Front در پنل Pathfinder قسمت بالایی که روی سطل هست رو پاک کنید! و قسمت باقی مونده رو به رنگ زرد در بیارید! مثل شکل زیر 

مرحله سوم

دوباره یک کپی از خود سطل (سطل اولیه) بگیرید و رنگش رو به linear gradient تغییر بدید و از قرمز به سفید بزارید و مثل قبلا دوباره قسمت Blending Mode  را روی Multiply قرار بدید. این کارها برای ساخت سایه بود!

 

مرحله چهارم

توی این مرحله میخوایم برای شبیه تر شدن طراحمون به سطل ذرت واقعی خط های عمودی به اون اضافه کنید! برای اینکار ابتدا بوسیله ابزار Rectangle Tool (M) چند خط عمودی رسم کنید و اونا رو بوسیله Compound Path (Control-8) یکی کنید (همونطور که قبلا گفتیم). سپس به Effect > Warp > Arc  بروید و مقدار Horizontal Bend را روی 8% تنظیم کنید.

مرحله پنجم

بار دیگر سطل (سطل اولیه) رو کپی کنید و اونو بالای خطوط راه راه قرار بدید (Control-Shift-]). سپس خطوط راه راه و سطل کپی رو انتخاب کنید (بگیرید) و راست کلیک کنید و گزینه Make Clipping Mask را بزنید. جالا اون سطل اولیه رو بزارید روی این تا لایر ها و بعد با سه تا رنگ بهش گرادینت بدید (نارنجی-مشکی-قرمز) و در نهایت قسمت Blending Mode را روی Screen قرار بدید تا سطل روشنو درخشان به نظر برسه!

مرحله ششم

خوب حالا سطل ذرت ها رو درست کردیم. باید بشنیم ذرت رو هم درست کنیم (به قول نویسنده خارجی این مطلب ما هرگز نمیخوایم با جعبه خالی ذرت فیلم نگاه کنیم! درسته؟)

بنابراین برای ساخت ذرت باید ابتدا با ابزار Ellipse Tool (L) یک دایره رسم کنید حالا ابزار Warp Tool (Shift-R) را بگیرید و شروع به بدشکل کردن دایره بکنید! توی دایره برجستگی و فرورفتگی ایجاد بکنید و در واقع یک شکل نا منظم بسازید. در نهایت یه شکل نامنظم دیگه هم توی ذرت بزارید تا واقعی تر به نظر برسه!

 

اگه شکل شما بعد از انجام اینکار دارای تعداد زیادی لنگر بود میتونید با ابزار Smooth Tool شکل خودتون رو درست کنید!

مرحله هفتم

حالا باید یه رنگ بهش بدیم بنابراین مثل عکس زیر یک گرادینت از زرد روشن تا زرد متوسط بهش میدیم. برای برجسته سازی بهتر ابزار Pencil Tool (N)  را بردارید و سپس چند تا خط له شده بکشید(!) و اونارو با linear gradients پرکنید. از زرد روشن تا سیاه در نهایت قسمت Blending Mode  روی Screen قرار دهید. میتونید خودتون سایه های و برجستگی های بیشتری بهش ضافه کنید! (زیاد لازم نیست سخت بگیرید)

مرحله هشتم

در نهایت باید رنگ شکل وسط ذرت رو هم درست کنیم! بنابراین یک شکل قهوه ای تیره برای وسط ذرت درست کنید و اونو روی ذرت قرار بدید! در مرحله آخر تعداد زیادی از ذرت رو کپی کنید و با جهت های مختلف و اندازه های مختلف روی سطل قرار بدید (به شکل زیر)

این آموزش کمی طولانی به نظر میرسد! (حداقل برای من که مینویسم) بنابراین سعی میکنم هرچه سریع تر قسمت های بعدی رو بهش اضافه کنم!

این سایت منبع رو هم که لینکش در زیر هست رو ببینید! خیلی خوبه! اگر حداقل دو کلمه انگلیسی بلد باشید خیلی راحت میتونید آموزش رو خودتون ادامه بدید!

ولی اگه نخواستید پس منتظر باشید!

ما رو هم دنبال کنید!

مخلصتونم....!

فعلا یا علی مدد....!