به نام خدا.
امروز آموزش سویفت رو که خودم تازه دارم یاد میگیرم اینجا میزارم این آموزش هایی که من میبینم به صورت ویدیویی از آقای آرین قهرمانی که ایشون به نظر من یکی از نوابغ برنامه نویسیه چون داره تو سن 15 سالگی آی او اس کار میکنه.
شما هم می تونید از سایت پی سی اسکیل به صورت تصویری آموزش ها رو ببینید ولی من اینجا خلاصه ای از آموزش ها رو قرار میدم تا دوستانی که توانایی دانلود ویدیو رو ندارند هم امکان خوندن آموزش ها رو داشته باشن. :)
زبان سویفت زبان جدیدی است که بعد از آبجکت سی توسط خود اپل معرفی شد و خیلی توصیه میشه که از همین زبان استفاده کنید اما هنوز به شما این قابلیت رو میده که با زبان قبلی که همون آبجکت سی بود هم برنامه رو بنویسید.

قسمت اول متغیر ها

 

برای آشنایی با متغیر ها و کاربرد آنها این آموزش را مطالعه کنید

توی این قسمت طریقه نوشتن متغیر ها رو میگیم.

نکته اول: که توی این زبان دیگه از سیمی کالن استفاده نمیکنیم ; (همون نقطه ویرگول خودمونه)

نکته دوم: در این زبان برای استفاده از متغیر ها باید از کلمه کلیدی var استفاده کنیم. (تمامی متغیر ها توسط سویفت شناسایی میشوند و لازم به مشخص کردن نوع آنها نیست به جز در برخی از مواقع)

نمونه ای از متغیر string:

var name = "Joe"

در متغیر بالا نوع آن نوشته نشده است و توسط خود سویفت شناسایی می شود.

اما هر وقت بخواهیم نوع متغیر رو (مثلا string و int و float) مشخص کنیم باید از راه زیر بریم.

var name : String = "Joe"

توجه داشته باشید زمانی که ابتدا متغیر ها تعریف شوند و بخواهیم بعدا اون ها رو مقدار دهی کنیم حتما حتما باید نوعش رو مشخص کنیم به مثال زیر توجه کنید.

var x:Bool
x = true

در مثال بالا اول متغیر x رو ساختیم و بهش گفتیم که از نوع بولین باش و توی خط بعدی مقدار true رو بهش دادیم.

 

قسمت دوم ثابت ها

 

در هر زبانی در کنار متغیر ها همیشه ما ثابت ها رو هم داشتیم مثلا در زبان جاوا برای تعریف یه ثابت همون متغیر رو مینوشتیم و فقط اولش کلمه کلیدی final رو قرار میدادیم وقتی final رو مینوشتیم دیگه حق تغییر دادن اون متغیر رو نداشتیم این به معنی ثابت بودن بود.

اما توی سویفت خودمون با کلمه کلیدی let می تونیم ثابت ها رو تعریف کنیم و از اونا استفاده کنیم (به مثال زیر توجه کنید)

let mycons:Int = 3

توی مثال بالا یه متغیر از نوع اینتیجر با مقدار 3 ساختیم.

 

قسمت سوم عملگر ها و اتصال متغیر های رشته ای

توی این زبان شما می تونید مثل جاوا متغیر های رشته ای (ُString) رو بهم بچسبونید مثلا یه متغیر اسم دارید و یه متغیر فامیلی حالا می خواید بنویسید (سلام فلان فلانی)

var swif = "hello " + "mohammad" + "fallah"

توی مثال بالا خروجی ما سلام محمد فلاح میشه. اما اینا که متغیر نیستن و به صورت دستی نوشته شدن حالا اگه بخواهیم اونا رو با متغیر جایگزین کنیم به شکل زیر عمل میکنیم.

var name = "Joe"
var family = "rezaei"
println("hello (name) (family)")

در کد بالا printIn فقط برای چاپ کردن و دیدن نتیجه بود و فعلا چیز خاصی نیست. :)

همونطور که می دونید توی هر زبانی یه سری عملگر هست که توی این زبان هم مثل همه زبان ها اون عملگر ها وجود داره به مثال های زیر توجه کنید.

10 + 5    // = 15
10 * 5     // = 50
10 / 5      // = 2
10 % 5    // = 0
12 % 5    // = 2

var x = 10
x += 5      // = 15
x -= 5       // = 10 
x *= 5      // = 50
x /= 5       // = 10 
x               // 10

let x = 10
x > 5         // = true 
x < 5         // = false 
x >= 10     // = true 
x <= 10     // = true 
x == 10     // = true
x == 9       // = false

یه نکته دیگه ای هم مونده که خیلی ساده است اون هم در مورد لوپ ها یا حلقه ها هستن که اگه بار اوله اسمش رو می شنوید می تونید از اینجا دربارشون بخونید و کاربردشون رو توی برنامه نویسی بدونید.

فقط در همین حد بدونید که حلقه ها و if ها و for ها و else if ها توی این زبان بدون () هستن مثال زیر رو ببینید.

// e.g. if , else if
if x>0 {

}

// e.g. Loop For
for var i=0; i<10; i++ {

}

دیگه داره آموزش این قسمت تموم میشه فقط به عنوان آخرین مطلب بهتون بگم که:

شیوه نامگذای توی سویفت CamelCase هست که به این صورته که

نام کلاس ها و ثابت های سطح بالا باید با حروف بزرگ آغاز بشن و اولین حرف از کلمه بعدی پس از اولین کلمه هم با حروف بزرگ نوشته میشن مثلا (ClassNameExample)

نام متد ها و متغیر ها هم به همون شیوه هست با این تفاوت که اولین حرف از اولین کلمه با حرف کوچیک نوشته میشه (methodName)

توجه کنید که اصلا اینا مهم نیست و فقط برای اینکه یه نظمی به کد ها بده اگه اینا رو رعایت نکنید هیچ کس از شما مشکل نمیگیره :)

تا آموزش بعدی یا علی مدد