به نام خدا امروز ۶ آذر ۹۸

امسال سال خوبی واسه برنامه نویسای ای او اس نبود از ابتدای سال تمامی اکانت های enterprise  باطل شدند و شرکت های بزرگی هم مثل اسنپ مجبور به استفاده از PWA شدند.

اکانت های اپل:

اکانت های دولوپر اپل دو نوع هستند:

۱)‌ اکانت دولوپر معمولی‌ (سالیانه ۹۹ دلار):

این اکانت قابلیت های زیادی از جمله انتشار اپلیکیشن در اپ استور،‌امکانِ گرفتنِ خروجی ادهاک، دسترسی به تست فلایت و... رو داره

خروجی ادهاک چیه؟ شما هنگامی که یک اپلیکیشنی رو توسعه میدید میتونید با استفاده از اکانتتون و با اضافه کردن UUID های دیوایس ها به پنل توسعه دهنده خودتون،‌برنامه رو روی گوشی مربوطه نصب کنید بدون نیاز به بررسی اپ استور ولی این تعداد محدوده و فقط میتونید ۱۰۰ تا از دیوایس ها رو ثبت کنید و روی اونا اپلیکیشنتون رو نصب کنید

تست فلایت چیه؟ قبل اینکه برنامتون رو توی اپ استور منتشر کنید یه محیطی ایجاد کردن به اسم تست فلایت که شما توی اون محیط میتونید با استفاده از اپل آیدی های مختلف، به عنوان تستر دوستاتون رو اضافه کنید و اونا هم باید برنامه تست فلایت رو از توی اپ استور دانلود کنند و نصب کنن بعد از توی تست فلایت براشون یه پیام میره و میتونن برنامتون رو که برای تست گذاشتید نصب کنن.

اگه بتونید یه خروجی ادهاک از پروژتون بگیرید میتونید اونو توی استور های ایرانی من جمله سیبچه، سیب اب، اناردونی و... منتشر کنید

(برای خروجی ادهاک آقای محمد رضی پور زحمت کشیدن و با فایل provision و دو تا certificate میتونید خروجی ادهاک رو برای استور های ایرانی بگیرید. آموزش به همراه فایل ها رو توی آپارات پیدا کنید (خیلی کارشون قابل تقدیر هست)

۲) اکانت اینترپرایز (سازمانی)

بعد از اینکه اپل توی انتشار برنامه های ایرانی و فارسی سخت گیری رو شروع کرد، راهی که ما میتونستیم برای انتشار برنامه هامون استفاده کنیم این بود که با استفاده از اکانت های سازمانی برنامه رو خروجی بگیریم.

اکانت های سازمانی این ویژگی رو دارن که بدون گذر از فیلتر اپ استور میتونید خروجی بگیرید و از توی سایت با سافاری روی گوشی نصب میشن (OTA) مخفف Over-The-Air که یه مدت یه سری شرکت توی ایران از این اکانت ها رو ثبت میکردن و یه مبلغی رو میگرفتن و برنامتون رو با اکانتشون خروجی میگرفتن (ساین میکردن) و در نهایت شما میتونستید اون فایل ipa رو روی سایت بزارید تا کاربرا بتونن دانلود کنن

 

مشکل از کجا شروع شد و چه راهکار هایی هست؟

چین و روسیه با استفاده از این تکنیک به سراغ ساخت استور های جداگانه و خارج از اپ استور کردن، بعد از چند وقت که ایران هم اینکار رو میکرد اپل متوجه این سو استفاده ها شد و certificate اکانت های اینترپرایز رو باطل کرد و مردم یه روز صبح پا شدن دیدن دیگه اسنپ، آپ و سایر اپ های ایرانیشون روی گوشی بالا نمیاد.

راهکاری که برای اپ های ایرانی بودن ساخت PWA ها بود

اما اگر انتشار نسخه نیتیو برای شرکتی مهم بود باید راهکاری براش پیدا میکرد.

اکانت های دولوپر معمولی سالی ۹۹ دلار میتونستن ۱۰۰ تا تستر داشته باشن اونم با UDID.

میتونست یه راهکار خوبی باشه. با نصب یه پروفایل روی گوشیتون (از جانب سیبچه و...)‌ و install کردن اون پروفایل گوشیتون udid آیفونتون رو برای آدرسی که توی پروفایل نصب شده بود ارسال میکرد. حالا سیبچه شما رو به عنوان یه تستر به یکی از اکانت های دولوپریش اضافه میکنه و شما میتونید برنامه هایی که با اون اکانت ساین شدن رو نصب کنید.